Reviews over de opleiding Sterrenkunde bij Rijksuniversiteit Groningen

Wil jij Sterrenkunde studeren in Groningen? Onderstaand vind je reviews over de opleiding Sterrenkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen in Groningen. Ook staan er gemiddelde ratings van studenten over de opleiding Sterrenkunde en de Rijksuniversiteit Groningen in het algemeen.

Reviews over Sterrenkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen

Studenten over Sterrenkunde

De FMF is de studievereniging voor Sterrenkunde aan de RUG. De vereniging organiseert een groot aantal activiteiten ter ondersteuning van de studievoortgang en ervaring van de studententijd. Voor meer informatie kijk je op de website van FMF!

De reviews zijn geschreven door studenten die de opleiding Sterrenkunde volgen of hebben gevolgd. Kijk wat zij van deze bacheloropleiding vinden zodat je deze informatie kunt gebruiken bij je studiekeuze.

Volg je zelf Sterrenkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen? Review dan deze opleiding!

Hieronder vind je reviews over de opleiding Sterrenkunde die ouder zijn dan 2 jaar, maar nog steeds relevante informatie kunnen bevatten. Houd er rekening mee dat er aanpassingen aan de studie of bij de hogeschool of universiteit doorgevoerd kunnen zijn. Hierdoor kunnen deze oudere reviews mogelijk informatie bevatten die niet meer van toepassing is.

Review van Anke Arentsen over Sterrenkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen

In de bachelor opleiding Sterrenkunde leer je veel basisdingen die je later nodig hebt als je echt diep de Sterrenkunde in wil duiken. Je leert dus heel veel wiskunde en natuurkunde, voordat je echt bezig gaat met de Sterrenkunde. Dit heb je ook wel nodig.
Verder leer je allerlei theorie over Sterrenkunde, bijvoorbeeld hoe melkwegstelsels ontstaan of hoe een ster is opgebouwd. Verder leer je ook hoe je met een telescoop waarnemingen kunt doen en hoe je daar je wetenschappelijke informatie uit kan halen. Hiervoor heb je ook computerskills nodig, dus leer je veel met de computer werken (programmeren bijvoorbeeld).

Jawel, al had ik niet verwacht dat het zó ontzettend veel wiskunde en natuurkunde was. Maar nu ik ermee bezig ben vind ik het wel logisch, en ook die dingen zijn wel interessant.

De faculteit (op het Zernike complex) is prima bereikbaar per bus, en als je in Groningen woont is het ook goed te fietsen.
De faciliteiten zijn prima, in het Sterrenkunde gebouw is een computerlokaal en er zijn er ook een aantal in het Natuur- Scheikunde gebouw waar je vrij aan het werk kan.
Verder zijn de meeste zaken prima geregeld.

Het niveau van de opleiding ligt vrij hoog. Tenzij je een genie bent kun je maar beter goed je best doen en de stof bijhouden. Maar als je goed bent in natuurkunde en wiskunde, en je houdt de stof een beetje bij, is het prima te doen.
De opleiding is niet echt praktijkgericht, maar het is ook een heel theoretische studie. Je hebt vooral veel kennis nodig, en dat leer je wel.

analytisch, beheersing Engelse taal, gemotiveerd, zelfstandig.

Omdat je in de studie veel wiskunde nodig hebt, moet je dat wel een beetje kunnen. Daarom moet je analytisch ingesteld zijn. Verder zijn al je boeken in het Engels, dus is het wel handig als je Engels kunt. Volgens mij willen ze in de toekomst ook de hele bachelor Engelstalig maken.
Als je de opleiding wil afronden, moet je wel gemotiveerd zijn. Je kunt het niet halen als je helemaal niks uitvoert. Verder is het wel handig als je vrij zelfstandig kunt werken, dat je de stof zelf bij houdt. Er is ook genoeg begeleiding, maar je kunt niet alles in de contacturen afkrijgen.

Wat zijn volgens jou de positieve en negatieve punten van Sterrenkunde en/of de Rijksuniversiteit Groningen?

Sterrenkunde is een kleine opleiding, dus je kent iedereen die het studeert. Dit geeft een grotere groepsbinding. Ook is het instituut van de opleiding klein, en heerst er vaak wel een gezellige sfeer.
Ik ben in iedergeval heel erg positief over de opleiding en universiteit. Een nadeel zou kunnen zijn dat je in de eerste (sowieso) 2 jaar nog niet echt veel bezig bent met sterrenkunde zelf, maar meer met wiskunde en natuurkunde. Dat is wel jammer, je hebt dan nog niet echt het gevoel dat je sterrenkunde studeert.

Anke Arentsen Gehele opleiding | | ...

Anke Arentsen Gehele opleiding | | ...

Rijksuniversiteit Groningen

Bekijk het overzicht van alle opleidingen van de Rijksuniversiteit Groningen in Groningen en lees de reviews van studenten van de Rijksuniversiteit Groningen.

Rijksuniversiteit Groningen