Reviews over de opleiding Moleculaire Levenswetenschappen bij Radboud Universiteit Nijmegen

Wil jij Moleculaire Levenswetenschappen studeren in Nijmegen? Onderstaand vind je reviews over de opleiding Moleculaire Levenswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen in Nijmegen. Ook staan er gemiddelde ratings van studenten over de opleiding Moleculaire Levenswetenschappen en de Radboud Universiteit Nijmegen in het algemeen.

Reviews over Moleculaire Levenswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen

Studenten over Moleculaire Levenswetenschappen

De reviews zijn geschreven door studenten die de opleiding Moleculaire Levenswetenschappen studeren of hebben gestudeerd. Kijk wat zij van deze bacheloropleiding vinden zodat je deze informatie kunt gebruiken bij je studiekeuze.

Studeer je zelf de opleiding Moleculaire Levenswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen? Review dan deze opleiding!

Hieronder vind je reviews over de opleiding Moleculaire Levenswetenschappen die ouder zijn dan 2 jaar, maar nog steeds relevante informatie kunnen bevatten. Houd er rekening mee dat er aanpassingen aan de studie of bij de hogeschool of universiteit doorgevoerd kunnen zijn. Hierdoor kunnen deze oudere reviews mogelijk informatie bevatten die niet meer van toepassing is.

Review van Maarten Pieter Wintjes over Moleculaire Levenswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen

2013

Moleculaire levenswetenschappen gaat over de moleculen van het leven, hiermee is het een mix tussen Scheikunde, Biologie en Medische Wetenschappen. In Nijmegen begin je met een Scheikundige basis en leer je daaruit de betekenis voor organisme. Je leert welke moleculen welke processen in een organisme uitvoeren en op welke manier dat gebeurt. Na een basis van ander half jaar aan verplichte vakken, die in het eerste jaar gelijk lopen met de bachelor scheikunde, kun je kiezen uit een aantal voor geselecteerde vakken, waardoor je je eigen richting aan je studie geeft. Zo kun je meer de kant van bio organische scheikundige op, maar je kunt je ook verder verdiepen in het ontstaan en het bestrijden van (erfelijke) ziektes of de neurologische kant op. Hierbij leer je veel meer over het ontstaan van een zenuwstelsel in een organismen. Je kunt vrij kiezen welke vakken je volgt, waardoor je zelf de richting bepaald waar je heen wilt. Er ligt wel een medisch ziekenhuis naast de universiteit, er wordt daardoor in je vakken vaak een link gelegd naar ziekten en genetische afwijkingen. De eerste drie kwartalen van je opleiding sta je verplicht een tot twee dagen per week voor een practicum in een laboratorium zaal. Daarna kun je door het kiezen van vakken zelf invulling geven aan de mate waarin je praktisch leert onderzoeken of meer theoretisch leert uit boeken.

Mijn opleiding komt zeker in grote mate overeen met de verwachting die ik had. Ik had weinig tijd om me te oriënteren op de studie, dus een heel goed beeld van de studie had ik ook niet. Ik verwachte een mix tussen de puur organische scheikunde en de biochemische reacties in een lichaam. Dat komt wel overeen met dat wat ik op de opleiding leer. Het begint alleen heel scheikundig, met weinig biologische inbreng. Het is nodig voor de rest van de opleiding, maar als je niet van atomen en moleculen houd kan het eerste jaar zeer tegen vallen.

Er zijn goede verbindingen van het openbaar vervoer naar de universiteit toe, maar locatie is vooral ver weg van de stad. Dus als je nog iets wilt gaan halen of langs een supermarkt is de keuze niet zeer groot. Voor de verdere rest zijn de faciliteiten wel goed. Er lig een groot sportcomplex op de campus waar veel verschillende soorten sporten beoefend kunnen worden. Daarnaast zijn er, zeker in het gebouw waar Moleculaire Levenswetenschappen in zit, genoeg computers en moderne studie voorzieningen. Daarnaast zijn er verschillende winkels op de campus, zoals een copyshop, waar je ook pasfoto's kan laten maken, een fietsenmaker (alhoewel vele studenten niet weten dat die er is), een café en een winkel waar je al je studie materiaal kan halen. Het enige dat echt mist op de campus is iets van een supermarkt waar je als je lange dagen maakt wat te eten zou kunnen halen.

De opleiding is klein, ongeveer 60 mensen per jaar. Je kent iedereen wel. Daarnaast is er ook nog een zeer actieve studie vereniging voor Moleculaire Levenswetenschappen en Scheikunde samen, die ook voor een goede binding van de studenten zorgt. Dit alles maakt de sfeer van de opleiding heel goed. Het merendeel van de colleges zijn goed te volgen en de colleges worden steeds verbeterd. Na iedere college reeks komt er een evaluatie formulier dat je in kunt vullen en je ook kritiek op mag geven, waarnaar gekeken wordt en daaruit komen verbeteringen naar voren. De meeste docenten zijn onderzoekers die daarnaast nog les geven. Vele hebben niet veel pedagogische kennis, alhoewel de universiteit probeert om de docenten ook opleidingstechnisch te vormen. De ondersteunende organen leer je al in je eerste jaar te mijden, vooral je studie begeleider. DIt kan omdat de opleiding samen word geregeld met scheikunde en de opleiding sience van de universiteit. Meestal ga je als het mogelijk is naar een andere studie begeleider toe als je iets niet helemaal opleidingspecefiek geregeld moet hebben. Ook de studenten balie van de faculteit is iets wat je zoveel mogelijk probeert te mijden, maar gelukkig heb je er niet veel mee te doen. Het niveau van de opleiding is goed en de opleiding is zeer onderzoek gericht. Je begint met veel practica. dat wordt later in de opleiding wel minder, maar onderzoek blijft een belangrijke factor in je opleiding.

analytisch, gedisciplineerd, nauwkeurig.

Analytisch en nauwkeurig is vooral voor de praktische vakken van belang. Daar gaat het af en toe om heel kleine hoeveelheden. Discipline is een van de belangrijkste vaardigheden die een student bij deze opleiding moet hebben. Er zijn veel contact uren, ook veel verplichte contact uren. in het eerste jaar zit je gemiddeld 30 uur aan contacturen op de universiteit. de practica zijn verplicht en dan moet je ook om half 9 aanwezig zijn. Vaak ben je dan pas na 17.00 klaar met opruimen. Daar is behoorlijk wat discipline voor nodig om dat iedere keer weer te doen.

Wat zijn volgens jou de positieve en negatieve punten van Moleculaire Levenswetenschappen en/of de Radboud Universiteit Nijmegen?

Positief aan de universiteit zijn de goede studie voorzieningen en veel natuur op de campus. Daarnaast is het een middelgrote universiteit, wat het gezellig maakt om er rond te lopen. De universiteit heeft ook nog een Honours programma als studenten zich niet genoeg uitgedaagd voelen door de opleiding zelf. Hierin leer je of meer samen werking met andere opleidingen of verdiep je je meer in je eigen studie. Negatief is dat er weinig mogelijkheden zijn tot levensmiddel inkoop en dat er veel verschillende systemen aanwezig zijn bij de verschillende opleidingen en gebouwen. In het ene gebouw werkt bijvoorbeeld printen anders dan in een ander gebouw.

Maarten Pieter Wintjes Gehele opleiding | | ...

Maarten Pieter Wintjes Gehele opleiding | | ...

Review van Marije Sloff over Moleculaire Levenswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen

2012

Bij welke studiegerelateerde baan ben je na het afronden van je opleiding terechtgekomen?

Ik ben gelijk na mijn afstuderen begonnen aan een promotieproject op de afdeling experimentele urologie van het radboud universitair medisch centrum.

Hoe ben je tijdens je opleiding voorbereid op de arbeidsmarkt?

Hoelang heb je actief gezocht naar een baan die gerelateerd is aan je opleiding?

< 3 maanden

Wat kunnen afgestudeerden verwachten wanneer ze met een diploma van deze opleiding de arbeidsmarkt op gaan?

De arbeidskansen zijn voor zover ik weet goed, mede-afgestudeerden hebben geen probleem gehad om een baan te vinden. De meeste hadden tijdens hun afstudeerstage al een promotieplek aangeboden gekregen.

Heb je tips voor de voorbereiding op de arbeidsmarkt?

Doe zoveel mogelijk verschillende stages. Doe zowel een wetenschappelijke stage als een stage in het bedrijfsleven (als je daar geinteresseerd in bent). Leg connecties en denk goed na of dit werk je blij maakt voor de komende 4 jaar.

Marije Sloff Aansluiting arbeidsmarkt | | ...

Doe zowel een wetenschappelijke stage als een stage in het bedrijfsleven

Marije Sloff Aansluiting arbeidsmarkt | | ...

Radboud Universiteit Nijmegen

Bekijk het overzicht van alle opleidingen van de Radboud Universiteit Nijmegen in Nijmegen en lees de reviews van studenten van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Radboud Universiteit Nijmegen